Flink de vaart erin! - Reisverslag uit Bastia, Frankrijk van Aleid & Rik - WaarBenJij.nu Flink de vaart erin! - Reisverslag uit Bastia, Frankrijk van Aleid & Rik - WaarBenJij.nu

Flink de vaart erin!

Blijf op de hoogte en volg Aleid & Rik

31 Juli 2012 | Frankrijk, Bastia

Als er een paar weken tussen de verslagen zitten dan worden er sprongen gemaakt in de reis. De Golf van Lion was niet echt geweldig. Veel en vooral verkeerde winden die ons deden besluiten in 1 dag naar de NW- hoek van de Golf te varen, zodat we daarna met de noordelijke winden goed oostwaarts kunnen. Wel is het de zon die ons voortdurend gul toelacht. Het maakt het ankeren erg plezierig en het zwemmen verfrissend.
Omwille van het weer blijven we in Marseille een dag langer. Het is een gezellige stad vol terrasjes en leuke winkels. Ons boodschappenlijstje voor de boot blijft groeien door de erg kleine voorraden bij de watersportwinkels. Vrijwel alles moet besteld worden en dat duurt dagen. Misschien meer geluk in de volgende haven.
Na Marseille voert de tocht langs de Côte d’Azûr en de Riviera. Havens met aansprekende namen passeren ons: St. Tropez, Cannes, Monaco. Het water kookt van de hek- en boeggolven van de vele grote motorboten (+ 30 meter) die rond lunchtijd in slagorde richting een strandrestaurant gaan. Wij zoeken ons heil bij een klein plaatsje net ten oosten van Monaco en ankeren. De volgende dag willen we naar Corsica. Het weerbericht geeft in de voormiddag weinig wind, maar die zal in de middag en avond flink aantrekken. De voorspelling komt uit en met enkel een gereefde genua varen we Calvi binnen om voor de eerste keer aan een mooring vast te maken. De lijnen moeten kort en strak, want de draaicirkel moet minimaal zijn om niet de buurman te raken. Zo liggen we opgelijnd met boten van diverse pluimage. Het voordeel is dat de nachtrust ononderbroken is en dat we met een gerust gevoel met de zodiac naar de wal gaan voor proviand. Als echter de wind blijft toenemen wordt de thuisvaart met het bijbootje erg vochtig, maar de vin blanc en de camembert zijn veilig aan boord. De volgende dag blaast de wind hard uit het noorden recht de haven in. Tijd om op te stappen en noordwaarts te gaan. Als de kliffen zijn gepasseerd halen we de genua naar buiten en zeilen richting St. Florent. De wind blijft toenemen en omdat de wind noord blijft veranderen we van plan en zoeken in het Noorden van Corsica naar een oppertje. We vinden een baai(tje) en ankeren. Plotseling draait de wind naar oost en het begint hard te waaien. Het anker houdt het niet , maar vindt 50 meter verder in dieper water wel houvast. Het krijgt er veel ketting bij en dan liggen we goed vast. En gelukkig maar, want de nacht en de dag daarna gaat het erg tekeer. Het stormt en Que sera giert van links naar rechts achter het anker, dat zich stevig heeft ingegraven. We meten een maximale wind van 90 km/uur en een gemiddelde van 60 km/uur. Steek je hoofd maar eens uit het raam van de auto bij die snelheden. De toch wat bejaarde bimini blijkt ook nog bestand tegen deze natuurkrachten en als de wind wat is gaan liggen, doen wij dat ook maar.
Zodra het kan varen we om de Cap Corse naar oost Corsica en ankeren voor een aantal dagen in de havenkom van de Port Vieux van Bastia. Prachtige plek met uitzicht op de gezellige drukte van dit vestingsstadje met verlichte citadel en palmentuin. We doen de was, gaan naar de kapper en slapen bij. Later gaan we naar Port Toga (ook in Bastia) om twee overleden accu’s te vervangen. Gelukkig blijken de accu’s (225 Ah ieder) op het eiland aanwezig en worden ze vlot op de steiger geleverd. Prettig en veilig gevoel om weer over goede accu’s te kunnen beschikken.
Geheel onverwacht lieten Duco en Gianella weten dat ze de eerste tien dagen van augustus in Toscane vakantie vieren. Het moet lukken om elkaar te treffen in de buurt van Livorno of op Elba. In de eerste week van augustus gaan ook Irene en Robert naar Italië en naar Elba, dat ook op onze lijst van reisdoelen staat. We kijken naar de familie uit.

• 01 Augustus 2012 - 14:13

Maryse En Dyan:

Wat leuk dat jullie zo veel voor anker gaan! Wij durven voor Vlieland niet eens voor anker te liggen als de haven vol is ....laat staan op de Middelandse zee! Wij zijn in 2 dagen naar Zeeland gevaren....alleen maar op de motor helaas, maar wel een mooie tocht. Vooral 's nachts op konvooi door Amsterdam was prachtig; volgens mij bij de kostverlorenkade bijna je vorige huis gepasserd Aleid!
    Hoe zeilt Que Sera? "Loopt hij als een zonnetje?"

• 01 Augustus 2012 - 21:09

Irene:

Jee, best een spannend verhaal hoor!Dappere dodo's! Hopelijk tot volgende week, kalm an, wat niet kan, kan niet.... :)

• 01 Augustus 2012 - 21:29

Henriette:

Te gek leuk, het laatste verslag. Kus Henriette

• 02 Augustus 2012 - 09:16

Suus:

Lieve Aleid en Rik,

wat een leuk en spannend veslag. Bijna alsof je er zelf bij bent. In mijn geval, gelukkig niet, want denk dat ik de spanning door storm, regen en de daarbij behorende hoge golven niet overleefd had.
    Ga vooral door met zulke reisverslagen te schrijven, misschien zit er een boek in....
    Goede vaart en kus, Suus

• 02 Augustus 2012 - 10:23

Hoi:

Ha A&R. Bedankt hoor. Prachtig om jullie enerverende belevenissen weer te mogen meebeleven..
    Geniet en zet hem op...golf voor golf. H gr Bernarda

• 03 Augustus 2012 - 19:02

Omi:

Vrijdag, terug van midweek in Neede, en nu op mijn nieuwe laptop eerste reactie aan jullie.!!
    Hoe het skypen werkt, weet ik nog niet, maar ook dat zal wel gaan lukken !
    Spannend verslag, hoor . Wel erg belangrijk, dat je betrouwbare spullen hebt !!
    Veel plezier met alle familie-bezoek !

• 07 Augustus 2012 - 17:54

Marsha:

Mooi verslag weer, en wat maken jullie toch bijzondere dingen mee. Hou jullie goed en tot het volgende reisverhaal. Groetjes uit Heemstede van Marsha