Siciliaanse lente - Reisverslag uit Marina di Ragusa, Italië van Aleid & Rik - WaarBenJij.nu Siciliaanse lente - Reisverslag uit Marina di Ragusa, Italië van Aleid & Rik - WaarBenJij.nu

Siciliaanse lente

Blijf op de hoogte en volg Aleid & Rik

16 Mei 2013 | Italië, Marina di Ragusa

Als we terugkeren uit Nederland vinden we de boot onder een laag rood woestijnzand. De Sirocco heeft weer flink huisgehouden en heeft het zand zo'n 200 km vanuit Tunesië deze kant op geblazen. Het grootste deel van onze medeoverwinteraars hebben inmiddels de haven verlaten, maar via de mail horen we dat het weer nog niet echt stabiel is. In de twee weken dat we in Nederland zijn geweest hebben we baby Teun ( geboren 12 april) leren kennen, de 85e verjaardag van Omi (moeder van Aleid) gevierd en de kroning meegemaakt.
De overwinterperiode in Marina di Ragusa hebben we ervaren als een bijzondere tijd. We maakten deel uit van een community van zeilers (50 boten) vanuit de hele wereld die hier zijn neergestreken (aangelegd). Velen cruisen al jaren over de seven seas en zijn zeer bereid hun kennis, ervaringen en talenten met anderen te delen. In deze periode werden bijeenkomsten georganiseerd zoals het skippers destress waarin ervaringen werden uitgewisseld over bv ankeren, EHBO aan boord . Ook werd technische kennis in de electronika groep besproken: accu's, opladers, navigatiemiddelen, mobiele toepassingen. De cruisers die een bijzonder traject hebben afgelegd verzorgden daarover een lezing. Er waren culturele/creatieve activiteiten zoals de schilderlessen, sieradenworkshop, kunsttentoonstelling van alle creatieve uitingen van de zeilers en museumbezoek. Voor de conditie was er iedere ochtend het wandeluurtje, 2x per week de zumba en op zondag een hikingtour naar mooie natuurgebieden in de omgeving (foto). Deze zware tijden werden vrolijk afgewisseld door happy hours, ladies coffees, wekelijkse barbeque, potlucks op de steiger en de progressive diners waarbij je voor iedere gang van de maaltijd een andere boot bezoekt.

Naast dit feestprogramma lagen er natuurlijk klussen te wachten. Niet alleen aan onze eigen boot maar ook had Aleid haar handen vol aan reparaties van buiskappen, bimini's en dekzeilen, broeken, rokken, lakens, vlaggen enz. voor de rest van de vloot (foto's).
Onze eigen klussenlijst is afgestreept met als hoogstandjes van Rik het vervangen van de fittingen van de navigatielichten in het topje van de mast (5x omhoog met hoogtevrees) en de reparatie van de VHF (marifoon)met losse onderdelen van Marktplaats.
We zijn er klaar voor en kijken uit naar een mooie zomer. We wachten nu op goede wind voor de oversteek van 4 dagen (met 3 nachten wacht lopen) naar Kalamata op de Peloponnesos. Vandaaruit zijn we van plan naar het noorden richting Dardanellen, Zee van Marmara, Istanbul, Bosporus en Zwarte Zee te laveren. We houden jullie op de hoogte!!

• 16 Mei 2013 - 17:15

Inez En Claas:

Dank voor dat fijne verslag. Ik hoop er uitgebreider op te reageren als we terug zijn van onze week in de Drakensbergen (Champagne Valley) We zijn er wel aan toe want de kanker in mijn keel lijkt niet erg vlot weg te trekken. Misschien doet de ijlere lucht er wat goed aan
    Behouden en goede vaart !!!
    Liefs Inez & Claas

• 16 Mei 2013 - 19:03

Duco:

Leuk verslag! En fijn jullie weer even gezien te hebben!
    Maak er weer een mooie tocht van en ik hoop dat het jullie voor de wind gaat.
    Heel veel plezier en hopelijk tot snel. Hou je veilig!

Liefs

• 16 Mei 2013 - 19:38

Marieke:

Jammer dat het weer nog niet meezit , maar hier moet je ook niet zijn : het komt meebakken uit de hemel ! Leuk om jullie gesproken te hebben en nu zie ik de foto's bij de verhalen . Hopelijk is de wind snel gunstig want jullie willen natuurlijk snel weg , goede overtocht !

• 16 Mei 2013 - 20:55

Irene:

Fijn dat jullie huis er nog lag!Al was dat bedekt met zand.. maar ja jullie hebben niet hoeven bladharken en sneeuwruimen... dussss.. :)
    Leuke foto's, vooral de reparatie in de mast en jij Aleid achter de naaimasjien!Stoer!!
    Het is nogal wat een 4 daagse oversteek, genoeg voorraad aan boord?!
    Wel fijn om weer het ruime sop te kiezen! Een goede vaart en geniet ervan!
    X I

• 17 Mei 2013 - 09:15

Tante Nel:

met heel veel belangstelling jullie uitgebreide verslag gelezen.
    dat zeilersvolk is toch wel heel speciaal !
    alle goeds gewenst en Vaar Veilig Verder.

• 18 Mei 2013 - 22:32

Mama/Oi:

Als alles volgens plan verloopt en ook de wind morgen in de goede hoek zit, zullen jullie dus eindelijk verder zeilen ( en komt de dag van de uiteindelijke terugkeer dus ook een beetje dichter bij !!)
    Maar vooralsnog : een goede wacht, deze eerste nachten en dagen, en veel zeilplezier, leuke
    avonturen, bijzondere belevenissen en tot horens !!