Vakantie!! - Reisverslag uit Cagliari, Italië van Aleid & Rik - WaarBenJij.nu Vakantie!! - Reisverslag uit Cagliari, Italië van Aleid & Rik - WaarBenJij.nu

Vakantie!!

Blijf op de hoogte en volg Aleid & Rik

16 September 2012 | Italië, Cagliari

Met de komst van Duco en Gianella begint een mooie periode van bezoek van kinderen en familie. Aan de oostkust van Italië vinden we in de buurt van Livorno één van de weinige ankergelegenheden. Baratti heeft ook nog moorings waar we later, door het weer, gebruik van moesten maken. Al snel komen Duco en Gianella (D&G) vanuit hun vakantieoord op bezoek. Ze blijven een nacht aan boord en zo hebben we tijd om bij te praten. De zeilen worden een middag gehesen voor een frisse neus. Snel na D&G komen Irene en Robert ons in Baratti opzoeken. Als zij doorgaan naar Elba gaan wij anker op en maken ook de oversteek naar Elba. We zoeken de baai op waar zij vanuit hun verblijf op uitkijken. We treffen elkaar vlot en Robert trakteert ons op een eigen barbecue maaltijd. De dagen daarna doen we boodschappen, aan cultuur, zeilen en zwemmen. Na 3 dagen gezelligheid gaan wij via de oostkust van Corsica naar Sardinië. Het stuk tussen deze twee eilanden is stormachtig (ZW 28 knopen), maar de Que sera verrast ons iedere keer met haar grote stabiliteit. Het laatste deel zou tegen de wind in stampen worden op de motor. In plaats daarvan duiken we de Maddalena eilandengroep voor de noordkust van Sardinië in voor een rustige ankerplaats. Het is een drukte van jewelste met dagjesmensen en oppertjeszoekers. Uiteindelijk lukt het een plek te vinden voor het anker. De Italiaanse overheid heeft een groot aantal kustgebieden tot natuurgebied uitgeroepen en reguleert de bescherming met zones waarbinnen meer of minder mag aan nautische activiteiten. Zeer terecht een beschermd natuurgebied; het water is helderder dan uit de kraan en licht turquoise met zanderige bodem en veel eilandjes om te ankeren (aan de mooring te liggen).
We zijn op weg naar Alghero aan de noordwestkust van Sardinië. Om daar te komen gaan we door een passage tussen eilanden en rotsen (Cala Gavetta). Voor de eerste keer worden eisen gesteld aan de nauwkeurigheid van de navigatie. Kruisende lichtenlijnen vereisen tijdig van koers veranderen. Gelukkig controleert de GPS of het goed gaat. Het anker gaat in de havenkom van Alghero weer over boord. We lezen vaa k dat andere zeilers van alles(culturele en historische bezienswaardigheden) bezoeken met de bus en wij zijn eigenlijk alleen bezig met het in stand houden van onszelf en de boot. Proviand inslaan kost vaak al een dag als we voor anker liggen. Maar nu gaan we ook met de bus naar Jonne & Jorim (J&J) wanneer ze landen op het vliegveld van Alghero , voor ons dus een hele belevenis en leuk om wat van het achterland te zien .Hun reis is goed gegaan en gezamenlijk reizen we met de bus en de zodiac naar de Que Sera. Een week van veel zon, zee en zaligheid volgt. Hun vakantie eindigt in Oristano en daar gaan J&J met het openbaar vervoer terug naar het vliegveld van Alghero. Alle vier hebben we een heerlijke tijd gehad.
Wij gaan door naar Cagliari langs steile rotswanden en beschermde en verboden( anker) gebieden. Het zuiden van Sardinië blijkt glooiender en met meer heuvels dan bergen en scherpe rotsen van het Westen. Het is begin september en het weer is minder stabiel aan het worden. In een jachthaven, zo heeft iemand deze oude verzameling van planken en sanitair genoemd, blijven we gedwongen langer dan gewild. Zo raken we snel door de havendagen van september(die we onszelf beloofd hebben) heen. Wel hebben we zo tijd een reddingsvlot te scoren (de vorige was afgekeurd bij het onderhoud in Barcelona) en een net voor de reling, want de komende tijd komt Kapitein Koen (15 maanden) met zijn ouders, Pauline & Bart, op bezoek. En Koen moet wel veilig aan boord , kunnen zijn dus zorgen we voor een gróóóte box. We ankeren voor het strand in de baai van hun vakantieverblijf en kunnen zo zonder veel moeite heen en weer met de dinghy naar het strand. We zien elkaar veel, zeilen een beetje, zwemmen in zwembad en zee, eten gezond en het is feest als we een dagje op Koen passen. Maar ook aan dit feest komt een eind als de drie weer naar huis gaan. Wanneer zien we elkaar weer?
Gelukkig komen Daan & Sophie volgende week nog naar Cagliari. Zij zijn in Barcelona ook geweest en komen nog een weekje nazomeren. Dat wordt dan het laatste bezoek voor we naar Sicilië gaan en op zoek gaan naar een ligplaats voor de winterstop. Dan zit “de vakantie” op Sardinië er voor ons ook op met alle gezellige bezoeken.

• 17 September 2012 - 16:19

Claas Janssen:

Ahoi sailors ! Fijn om weer wat van jullie reis te lezen. En nog fijner dat jullie zo genieten en zo'n stabiel jacht hebben. Maar, zoals je vermeldde, de winter komt eraan en een berth voor overwintering moet zachtjes aan gezocht worden. Ben erg benieuwd waar dat zal zijn. En zijn dan de plannen om aan boord te blijven tot de lente van 2013 of gaan jullie voor die tijd terug naar Nederland. Wat ook het besluit: BESTE WENSEN uit Zuid Afrika.
    Inez en Claas

• 17 September 2012 - 22:23

Liesbeth:

Dag Lieve Rik en Aleid,,
    Wat gaat het toch goed met jullie en het avontuur op zee. Gezellig dat jullie regelmatig familie en vrienden op bezoek hebben.Zo te lezen is het nog steeds een grote vakantie, wat moet dat heerlijk zijn. Door het werk van Fred zit het er voor alsnog niet in jullie te bezoeken, helaas want ik popel. Een dikke kus van ons en geniet van alles.
    Lieve groet vanuit het Leersumse,
    Fred en Lies.

• 18 September 2012 - 11:38

Jonne:

Leuk om weer even te lezen hoor!! Veel plezier met daan en sophie!Aaah en leuke foto's ook!

• 19 September 2012 - 09:38

Tante Nel :

met veel belangstelling alles gelezen
    mooi uitgebreid verhaal
    hartelijke groet.

• 29 September 2012 - 11:38

Anette & Diederik:

Hoi Aleid en Rik,

Ik zit bij mijn moeder en hoorde van jullie site.
    Wat leuk dat jullie verslag uitbrengen van de 2 jarige reis!
    Wat eer reis en belevingen zeg...
    wij zullen de site nu zeker verder volgen.
    Geniet er maar goed van en veel plezier.

Groetjes,

Diederik & Anette